Eten bij Mulegetha. - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Hein Postma - WaarBenJij.nu Eten bij Mulegetha. - Reisverslag uit Ermelo, Nederland van Hein Postma - WaarBenJij.nu

Eten bij Mulegetha.

Door: Hein

Blijf op de hoogte en volg Hein

09 Februari 2015 | Nederland, Ermelo

Eten bij Mulegetha thuis.
We waren uitgenodigd bij de vertaler thuis te komen eten in zijn woning in Sire. We kwamen bij huurkazernes terecht die me erg aan Oost-Europa deden denken. Het wasgoed hing buiten en het was warm en er stond een ezeltje te wachten, dat waren een paar verschilletjes. Je moest eerst een steenhoop beklimmen dan kon je de flat verder in. De steenhoop dient als een soort trap. Je moet maar slecht ter been zijn. De flat is buitengewoon smerig. We werden heel hartelijk welkom geheten door de gastheer en de gastvrouw. Er was ook een dienstmeisje dat vast bij hen woont. Binnen was het niet groot maar wel schoon en netjes. Het zijn christenen. Voor de maaltijd werd gebeden. Daarna ging de gastheer met een kommetje rond en een kannetje water om je rechterhand te wassen. Je eet alleen met je rechterhand. Dan wordt de injerra uitgedeeld. Een stuk grijze opgerolde sponsachtige pannenkoek. Die rol je uit op je bord en dan gaat men rond, de gastheer en de gastvrouw met allerlei gerechten, zoals bieten met rundvlees, sausen vaak heet, rijst met vruchten en kip. Je moet nu met je rechterhand een stukje injerra afscheuren en daarmee een beetje van het een of ander oppaken en het dan in je mond stoppen. Je kunst steeds nieuwe injerra nemen. Dan kregen we nog zoet brood en banaan na. Vervolgens begint de koffieceremonie. Daarover een andere keer.

• 09 Februari 2015 - 17:02

Reint Kroeze:

Hallo Hein en iedereen natuurlijk,

Prachtig zoals je omschrijft wat er zoal is gebeurt. Wat mij toch verbaast is dat zoals jij de injerra omschrijft ik er al zin in krijg maar als ik Wim mag geloven kun je dat beter maar laten. Nou smaken verschillen zullen we maar zeggen. Nog een fijne tijd allemaal en we blijven jullie volgen hoor.

Gr. Reint

• 09 Februari 2015 - 20:02

Henneke Hemingway:

Hallo Hein
    We hebben al heel wat berichten van jouw gekregen via Wien en we zijn heel blij dat het goed met je is en dat de Heer je zo gebruikt. Je hebt het wel erg druk daar lijkt ons. Sorry dat ik geen kans kreeg om te bellen voor jouw vertrek maar we hadden erg spannende dagen met onze nieuwe klein dochter die op 25 Januari geboren is en een ontsteking in de longetjes had en ze bang waren dat het ook in haar hersenen zat maar dat bleek niet zo te zijn na testen. Wat waren we dankbaar, ze is nu weer helemaal beter.
    Hou je taai lieve broer en hou afstand van dat kameel.
    Groeten en liefs van Andrew, Marianne en Henneke

• 09 Februari 2015 - 20:17

Marianne:

Lieve Hein,
    zoals je weet ben ik nu bij Hennneke en Andrew.
    We hebben het goed samen.
    Het is gek om jou verslag te lezen over het eten daar, terwijl Henneke en ik net in een landhuis geweest zijn en we afternoon tea genoten hebben.
    Ik hoop dat het wat rustiger wordt voor je nu de kinderen weer naar school zijn.
    We blijven je volgen.
    Harteljke groeten uit Yorkshire van je zus Marianne.